Udgifter til bil: Så meget koster det dig at være godt kørende


At købe en bil giver et fantastisk frirum. Rejs hvorhen du vil, præcis når du har lyst! Sandheden er bare, at din bil potentielt er en af de største udgifter i dit budget. Mange bemærker det ikke, men det er svimlende dyrt at eje selv en ‘billig’ bil!

I dette indlæg ser vi nærmere på de udgifter der er forbundet ved, at købe og eje en bil.

Køb af din bil

Allerede ved købet af din bil, er vi helt galt på den i Danmark. Køber du en ny bil? Så betaler du 85 % af afgiftsværdien op til 197.700 kr. og 150 % af resten i 2020.

Kontroller selv satsen for dit køretøj på SKATs hjemmeside.

Højere afgifter har en direkte indflydelse på vores valg af ny bil, samt hvor ofte vi vælger at udskifte denne. Køber du brugt? Så er dette ligeledes langt dyrere end i udlandet, da afgiften også her sætter sine spor.

I denne statistik fra Eurostat (2018) fremgår det, at de danske priser på biler / transport er 40,2% højere end gennemsnittet i EU.

Daglige udgifter: Brændstof, parkering, færge og broafgifter

Udover den høje pris vi betaler for vores køretøjer, så er der massere af udgifter forbundet med den daglige drift af bilen.

Det er ikke unormalt at skulle betale 11-12 kroner pr. liter benzin du bruger. Brændstoffet til dieselbiler er billigere, men det er ikke ensbetydende med at det er billigt i sig selv.

Herudover skal du særligt overveje parkeringsmulighederne hvis du bor i byen. Timepriserne i indre by kan nærme sig 40 kroner, i de røde zoner. Beløbet er selvfølgelig lavere, jo længere ud du kommer – men, det løber hurtigt op uanset.

Glemmer du billetten, eller holder du forkert? Så koster dette et sted mellem 510 og 750 kroner i bøde – Pr. påbegyndt Dag.

Desuden koster det en mindre formue hvis du ønsker at rejse med færge, eller at krydse broer. Uden brobizz koster en enkelttur over storebælt i skrivende stund eksempelvis 245 kroner.

Løbende udgifter: Forsikring og afgifter

Forsikringer kan være hamrende dyre. Særligt unge mænd i alderen 18-25 er i gruppen over dem der laver skader – og derfor er forsikring ekstra dyrt i denne gruppe.

Det er svært at skrive om prisen. En lille by-bil med 1.0 – 1.2 motor kan sikkert forsikres for et par hundrede om måneden. Har du derimod en ældre BMW, Volkswagen eller lignende? Så kan du nemt risikere at blive bedt om over 1000 kroner om måneden, alene i forsikring.

Dette afgøres både på baggrund af din alder, mærke, motor/hestekræfter og lignende. Der kan være mange penge at spare, hvis du foretager en sammenligning af dine forsikringer, og modtager 3 tilbud fra potentielt nye forsikringsselskaber.

Er din bil fra før 1997, så skal du betale vægtafgift. Det er en halvårlig afgift, der vurderes ud fra bilens vægt. Denne afgift blev efter 1997 erstattet af grøn ejerafgift. Denne betales alt efter hvor langt bilen kører på literen.

Kører din bil 20 km/l? Så koster dette omkring 310 kroner halvårligt, men er det igen den gamle BMW – der kun kører 10 km/l? Så koster dette dig cirka 3200 kr. pr. halvår. Også her kan der altså være stor forskel i udgifter ved at have bil.

Mindre vedligeholdelse: Dæk, vask, olie, køler- og sprinklervæske

Udover ovenstående, så er der en del almindelig vedligeholdelse når bilen skal holdes kørende. Du slider blandt andet på dine dæk, og bruger samtidig væsker som olie, kølervæske og sprinklervæske.

Et nyt sæt dæk koster nemt et par tusinde. Olien og kølervæske? Her taler vi måske 100-150 kroner, og sprinklervæske får du på tilbud til 30 kroner. Det er selvfølgelig estimater, men de mange små udgifter løber hurtigt op.

Ønsker du ikke at bruge tid på at vaske din bil i hånden, så koster den billigste hurtigvask hos OK 69 kroner. En sæsonvask med hurtigglans koster næsten det dobbelte.

Større vedligeholdelse: Syn og værkstedsregninger

Du vil løbende skulle syne din bil. Dette sker første gang efter 4 år fra bilen er købt (Hvis den er købt ny). Efterfølgende så skal du minimum syne din bil hvert 2. år.

Til et syn bliver bilen gennemgået fra fejl og mangler. Den bliver kun godkendt hvis alt er i orden. Der vil for det meste som minimum være lidt småting der skal repareres før bilen kan synes. Måske har du fået et stenslag. Skal bremserne skiftes? Eller måske skal motorens filtre eller pakninger udskiftes.

Herudover forekommer der de almindelige værkstedsregninger, som selvfølgelig altid kommer på det værst tænkelige tidspunkt. Mange har desværre nok oplevet at holde med en bil der ikke gider at starte, det mest irriterende sted. En værkstedsregning lyder let på et par tusinde – i nogen tilfælde mere, og i sjældne tilfælde mindre.

I mit tilfælde er dette sket midt på Gammel Kongevej i København, og desuden oplevede jeg som barn, at min fars bil gik i stå i rundkørslen ved IKEA – på en søndag.

5 Tips til at spare penge på din bil

Med alt det negative overstået, så lad os lige slå fast at det er en fed luksus at have bil! Det kan være dyrt, men der er heldigvis en række måder hvorpå du kan sænke forbruget.

1. Find den billigste forsikring

Der kan være mange penge at spare på forsikring af din bil. Der findes flere beregnere online, der giver dig mulighed for gratis at indhente tre tilbud. Ofte kan det betale sig at undersøge hvor mange KM man rent faktisk kører årligt. Desuden kan det ændre prisen pr. måned, hvis du er villig til at hæve din selvrisiko.


2. Det kan koste dig dyrt, at købe en splinter ny bil

Fra det sekund bilen forlader fabrikken, har den allerede mistet 30% af sin nyværdi. Om dette gælder alle modeller vil jeg ikke stilles til ansvar for, men der er noget om snakken. Bilen mister en stor del af sin værdi, de første 1-2-3-4 år.

Overvej om ikke det kan betale sig, at finde en model der er et par år gammel. Her er det fortsat muligt at finde biler der lugter som nye, med minimale kilometer. Der kan potentielt spares kæmpe summer, hvis du absolut har brug for en bil.

3. Stor BMW eller lille VW up?

Hvis vi ønsker at erstatte den gamle BMW med en ny bil, så er der stor forskel på hvad vi vælger. Ikke kun på nyprisen, men også på de løbende bil udgifter.

Små biler er oftest billiger i afgifter, de kører længere og koster mindre i forsikring. Måske det også er lettere at parkere en lille Golf frem for en 7 personers kampvogn af en stationcar.

4. Undersøg prisen på reservedele OG værksteder

Der kan være mange værkstedskroner at spare, ved at undersøge priserne på reservedele. Udover at de dyre bilmærker ofte har tilsvarende dyre reservedele, så er der også forskel i mere ‘almindelige’ bilmærker.

Overvej om det er nødvendigt at benytte originale reservedele hvis din bil er af ældre dato. Det er ikke altid, at det kan svare sig for dig. Særligt ikke, hvis du blot har en ældre almindelig familiebil. (Din antikke Ferrari er nok en undtagelse.)

Udover dette, så er det værd at undersøge priserne på de forskellige værksteder. Her kan der ligeledes være mange penge at spare på kort tids arbejde. Overvej eventuelt om du kan lave simple reperationer selv, men undgå selvfølgelig at tage nogen chancer hvis du har 5 tommelfingre på hver hånd.

5. Deløkonomi – skal naboen have en halv bil?

Der er kommet mange alternativer til den almindelige måde at eje en bil. Pludselig kan vi med APPs lukke el-biler op, udleje vores bil eller på andre måder dele med andre.

Gør op med dig selv, om det kan betale sig at købe din bil med tilhørende udgifter selv. Måske du kan låne andres, leje den via firma eller app, eller på andre måder kun have bilen på deltid? På denne måde undgår du måske en række af indlæggets beskrevne udgifter.

Som med alt andet, så handler det om at prioritere. Hvis din bil er en nødvendighed, eller hvis du ELSKER at køre dine søndagsture? Så er det måske et andet sted der skal spares.

Du kan læse vores indlæg om optimering af forsikringsaftaler her.

Har du relevante sparetips der kan hjælpe andre med at minimere deres udgifter til bil? Så smid endelig en kommentar!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Pin It on Pinterest